Laatste dag - Reisverslag uit Port Louis, Mauritius van gerritenria - WaarBenJij.nu Laatste dag - Reisverslag uit Port Louis, Mauritius van gerritenria - WaarBenJij.nu

Laatste dag

Door: Gerrit en Ria

09 Juli 2004 | Mauritius, Port Louis

Vandaag hebben we onze laatste dag op Mauritius. Gelukkig zijn we nu aan de zonnige kant van het eiland. Eergisteren hebben we de oostkust bekeken en gisteren de zuidkust. De dagen werden behoorlijk verziekt door een flinke hoeveelheid regen. Volgens de gidsen heeft Mauritius gedurende de wintermaanden gemiddeld 4 regendagen per maand en het ziet er naar uit dat de 4 dagen van juli net allemaal in deze week vielen. Er schijnt trouwens een groot verschil te zijn tussen de oostkust, waar wij verblijven en de westkant. We hadden toch al het idee dat de gidsen vooral zijn geschreven voor de zonaanbidders en dus vooral betrekking hebben op de westkust.
Het landschap is erg gevarieerd. Veel landbouwgebied met suiker en thee plantages en gisteren hadden we een erg ruig berglandschap.
Woensdag hebben we het oude fort bij Mahebourg bezocht, er was een Nederlandse groep archeologen aan het graven. Mahebourg is de tweede stad van Mauritius en de plek waar de Hollanders van de VOC zijn begonnen. In die tijd was het ook de hoofdstad, nu is dat Port Louis. Voor degenen die geinteresseerd in de VOC geschiedenis van de Kaap en Mauritius kan ik het boek 'Stemmen uit zee' van Dan Sleigh dat ik hier uitgelezen heb van harte aanbevelen. Het gaat over de eerste 60 jaar van de VOC in deze contreien.
Port Louis is veel groter en wereldser dan Mahebourg. We zijn net even over de markt geweest en werden er gek van alle kooplui die hun waar zeer opdringerig aan de man proberen te brengen. Je moet erg veel afdingen om tot een redelijke prijs te komen.
Zoals gezegd is het eiland erg Aziatisch. De oudste bewoners zijn dan slaven van Indiaase afkomst. Het is erg grappig om te zien hoe deze Indiers de Franse taal en cultuur hebben geadopteerd. De voertalen zij Engels en Frans maar de laatste heeft duidelijk de voorkeur.
Vanmiddag gaan we nog naar de noordkust en de tuinen van Pamplemouses.
Morgen beginnen we om half vijf plaatselijke tijd aan de vliegreis, die ons zondag om 1 uur weer op Schiphol moet brengen. Op London Gatwick moeten vier uur zoet brengen dus misschien dat we dan nog een afsluitend berichtje kunnen maken.

• 09 Juli 2004 - 09:20

Nelleke:

Nu zit het er al weer bijna op. Ik ben al weer terug uit Spanje en het was super. Echt een geweldige reis die jullie hebben gemaakt. Jaloers!! Vandaag hebben wij een minder leuke dag, want Ina haar vader is zondag overleden en vandaag is de begrafenis. Het is toch al een trieste dag met het weer, dus dat kan er nog wel bij. Ik hoop dat jullie een voorspoedige terugreis hebben en we zien je dinsdag. Trouwens, ik heb genoten van jullie verslag. Ik heb nu een heel ander beeld van Afrika. Inderdaad kun je verliefd worden op dit prachtige deel van de wereld. Goede reis en groetjes van Nelleke.