een nieuw antwoord op nieuwe vragen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gerritenria - WaarBenJij.nu een nieuw antwoord op nieuwe vragen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gerritenria - WaarBenJij.nu

een nieuw antwoord op nieuwe vragen

Door: Gerrit en Ria

28 Juni 2004 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Naar aanleiding van de nieuwe vragen van Menno.
Het landschap in Zuid Afrika is zeer afwisselend. Tussen Augrabies en Springbok reden we door een soort van prairie, een enorme lege vlakte met af een toe een polletje gras of een struikje in een vlakte van rood zand. Net voorbij Springbok waren ongemerkt opeens in een gebergte beland.
De Kaap is erg groen en ook bergachtig.
De wijn-estates zijn niet vergelijkbaar met Franse wijnboeren. Met name de landerijen zijn groter, maar vooral in de lengte beplant. Zo kun je een veld hebben van 100m breed en kilometers lang. En dus zie je soms vanaf de weg soms nauwelijks wijngaarden, terwijl je dwars door een wijngebied rijdt. Bovendien heb je hier de typisch Afrikaanse logistieke problemen, zo vertelde de gastvrouw bij Twee Jong Gezellen in Tulbagh dat ze eens de hele wijnoogst van een jaar hebben verloren doordat de flessen van slechte kwaliteit waren en de bodem eruit barstte. Daardoor hebben ze veel vaste klanten verloren en ze kampen nog steeds met de gevolgen.
Het EK kunnen we redelijk volgen. De wedstrijd van Nederland tegen Letland hebben we niet kunnen zien, maar via de wereldomroep op de radio kunnen volgen. Gisteravond was de wedstrijd ook niet belangrijk genoeg voor de zenders. Oranjekoorts is hier niet echt, hoewel we zaterdag wel voor het eerst reacties (allemaal positief) kregen op onze oranje T-shirts, waar we op de wedstrijddagen trouw in gehuld gaan.
Karin leuk dat je reageert en ik hoop dat je de foto's die we vanmorgen hebben verwijderd om nieuwe te kunnen plaatsen nog hebt kunnen zien. Misschien kan je een volgende keer met mij mee, want ik ga zeker nog een keer hierheen.