terugblik op eerste week Botswana - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gerritenria - WaarBenJij.nu terugblik op eerste week Botswana - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van gerritenria - WaarBenJij.nu

terugblik op eerste week Botswana

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg

26 Juni 2004 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ook al is het alweer bijna een week geleden, het lijkt ons toch leuk om nog een korte terugblik te geven op de eerste week van onze vakantie in Botswana, omdat hiermee naar mijn gevoel het eerste deel van de vakantie is afgesloten.
Ik heb genoten van de vele dieren die ik gezien heb. Bijzonder vond ik dat we onderweg gewoon langs de weg olifanten, giraffes en struisvogels zagen lopen.
In het Chobe wildpark vond ik het indrukwekkend dat we op een gegeven ogenblik werden omringd door olifanten. Wat zijn die dieren groot en toch wel een beetje angstaanjagend als ze zo dicht bij je staan.
In Ghanzi vond ik het prachtig om vanaf de veranda voor ons tenthuisje temidden van de natuur te zitten en o.a. springbokken te zien.
In de buurt van de dorpen zagen we veel koeien, ezels en geiten vrij langs de weg lopen. We moesten af en toe sroppen omdat er weer een stel van deze dieren aan het oversteken was.
De Batswana bewonder ik omdat zij in het algemeen vreindeljke, opgewekte en ongecompliceerde mensen zijn. Helaas geldt dit niet zo voor de mensen m.n. in overheidsdienst en bij ambtelijke organisaties. Deze komen bij mij wat ongemotiveerd en ongeinteresserd over.
Contrasterend vond ik dat de mesnen bij temperaturen van >20 graden met mutsen op en dikke jassen aan liepen, terwijl er in t-shirt rondliepen (net nog niet in korte broek wat misschien best wel had gekund). De temperatuur was voor ons van zomerse waarde, echter 's nachts kon het flink afkoelen.
De huizen in de dorpen zijn een megneling van traditionele huisjes (ronde lemen hutjes met rieten dak), eenvoudige grijs stenen huizen en wat grotere, modernere gekleurde huizen,. Dicht bij de gortere dorpen/steden staat het allemaal onordelijk door elkaar heen op een klein gebied, inde kleinere dorpen staan de huizen meer verspreid.
Maun vond ik duidelijk een stadje in ontwikkeling, met o.a. een goed lopend, modern utiziend internetcafe, gerund door een enthousiast stel jongem ensen. Van hen hadden we veel ondersteuning bij het plaatsen van de eerste foto's op onze website. Ghanzi is verlost van zijn isolement nu de doorgaande route Maun-Ghanzi geheel is geasfalteerd en zelfs de diverse straen in het dorp zijn verhard.
Daardoor o.a. lijkt Botswana een land in ontwikkeling. jammer dat het hier en daar erg bureaucratisch is en ongeorganiseerd en dat het mensen als Chris en Jeanette in Ghanzi het niet erg gemakkelijk wordt gemaakt.
Maar terugkijkend op deze week heb ik een heerlijke week gehad en ik wil zeker een volgende vakantie weer aan Botswana besteden.
We hadde goed verzorgde en leuke overnachtingen, goed eten en een fantastische auto om in te rijden, op de rustige soms eindeloze wegen van Botswana.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 15491

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: